{"id":2568,"date":"2021-09-16T17:31:16","date_gmt":"2021-09-16T15:31:16","guid":{"rendered":"http:\/\/bpgwlodawa.pl\/?page_id=2568"},"modified":"2021-10-22T11:15:37","modified_gmt":"2021-10-22T09:15:37","slug":"narodowe-czytanie-moralnosc-pani-dulskiej","status":"publish","type":"page","link":"http:\/\/bpgwlodawa.pl\/narodowe-czytanie-moralnosc-pani-dulskiej\/","title":{"rendered":"Narodowe Czytanie \u201eMoralno\u015b\u0107 Pani Dulskiej\u201d"},"content":{"rendered":"\n

Wsp\u00f3lnie czytali\u015bmy ,,Moralno\u015b\u0107 Pani Dulskiej\u201d Gabrieli Zapolskiej. Dramat powsta\u0142 jesieni\u0105 w 1906 roku, autorka pisz\u0105c inspirowa\u0142a si\u0119 prawdziwymi zdarzeniami. G\u0142\u00f3wnym tematem utworu jest kryzys moralno\u015bci mieszcza\u0144skiej, kt\u00f3ry mia\u0142 miejsce w czasach wsp\u00f3\u0142czesnych autorki, gdzie rz\u0105dzi\u0142a chciwo\u015b\u0107, egoizm, dba\u0142o\u015b\u0107 jedynie    o sprawy materialne, konserwatyzm,  ciasnota pogl\u0105d\u00f3w, a tak\u017ce ob\u0142uda i zak\u0142amanie. Doskona\u0142\u0105 reprezentantk\u0105 tej sytuacji jest Aniela Dulska, g\u0142\u00f3wna bohaterka, kt\u00f3ra dba jedynie o pozory dobrej opinii.  Zosta\u0142a r\u00f3wnie\u017c przedstawiona kwestia wp\u0142ywu \u015brodowiska na m\u0142odego cz\u0142owieka. Zapolska opisuje wybory \u017cyciowe, jakie podejmuj\u0105 bohaterowie, kieruj\u0105c si\u0119 zak\u0142amaniem, kombinowaniem i udawaniem. 
Pi\u0119tnuje stosunki panuj\u0105ce w rodzinie; dominacj\u0119 Dulskiej, brak zaanga\u017cowania Dulskiego oraz spos\u00f3b wychowania dzieci, kt\u00f3re w przysz\u0142o\u015bci b\u0119d\u0105 powiela\u0107 niew\u0142a\u015bciwe wzorce.<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n

\"\"<\/a><\/figure>\n\n\n\n
\"\"<\/a><\/figure>\n\n\n\n


Utw\u00f3r zbudowany jest z trzech akt\u00f3w.
Pierwszy akt rozpocz\u0119li\u015bmy od rozmowy Dulskiej z lokatork\u0105, kt\u00f3ra prosi w\u0142a\u015bcicielk\u0119 kamienicy,  by nie wymawia\u0142a jej mieszkania. Argumentuj\u0105c , \u017ce ma za sob\u0105 ci\u0119\u017ckie prze\u017cycie rodzinne i s\u0142aby stan zdrowia oraz \u017ce zbli\u017ca si\u0119 okres zimowy.    Na  Dulskiej nie robi to \u017cadnego wra\u017cenia, dla niej najwa\u017cniejsza jest publika. Ta rozmowa \u015bwiadczy o moralnej ob\u0142udzie Dulskiej, kt\u00f3ra jest nieczu\u0142a i okrutna, ukrywa swoje prawdziwe oblicze za mask\u0105 zdawkowej uprzejmo\u015bci i banalnych odzywek   w rodzaju: ,,W porz\u0105dnej kamienicy wypadki si\u0119 nie trafiaj\u0105.\u2019\u2019   ,,\u017baden m\u0119\u017cczyzna, moja pani, nie jest wart, aby przez niego i\u015b\u0107 na pot\u0119pienie wieczne.\u201d ,,Kobieta powinna przej\u015b\u0107 przez \u017cycie cicho i spokojnie.\u2019\u2019 <\/p>\n\n\n\n

Fragmenty z I aktu zaprezentowali\nprzedstawiciele ze Szko\u0142y Podstawowej  w\n\u017bukowie:<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Dulska \u2013 Pani Marzanna Semeniuk –  Dyrektor Szko\u0142y Podstawowej w \u017bukowie
Lokatorka \u2013 Pani Ewa \u017bakowska –  nauczyciel
Juliasiewiczowa \u2013 Pani Agnieszka Gabrylewicz –  nauczyciel
Zbyszko \u2013 Pan Marcin Wereszczy\u0144ski \u2013 nauczyciel. <\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/a><\/figure>\n\n\n\n
\"\"<\/a><\/figure>\n\n\n\n

<\/p>\n\n\n\n

Akt II <\/strong>rozpocz\u0119li\u015bmy od rozmowy Zbyszka z Mel\u0105, gdzie zosta\u0142y ujawnione najbardziej charakterystyczne cechy Meli: spok\u00f3j, bierno\u015b\u0107, niech\u0119\u0107 do \u015bwiata stworzonego przez matk\u0119. Natomiast  Zbyszko odgrywa w dramacie wa\u017cn\u0105 rol\u0119 jako sprawca komplikacji burz\u0105cych spokojne  i unormowane \u017cycie rodzinne.  W decyduj\u0105cej chwili  chowa si\u0119 za plecami matki i ciotki. W rozmowie  z Juliasiewiczow\u0105 wyrzuca z siebie zalegaj\u0105ce mu w duszy rozpacz i pretensje do losu, \u017ce uczyni\u0142 go Dulskim. <\/p>\n\n\n\n

Fragmenty II aktu przedstawi\u0142a\nSzko\u0142a Podstawowa w R\u00f3\u017cance:<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Dulska \u2013 Pani Agnieszka Bilicz-Lejko \u2013 Dyrektor Szko\u0142y Podstawowej w R\u00f3\u017cance
Zbyszko \u2013 Pan Krzysztof  Oksytiuk – nauczyciel
Mela \u2013 Klaudia Jakimowicz –  uczennica klasy VIII
Hesia \u2013 Amelia Ma\u0142asiewicz \u2013 uczennica klasy IV
Hanka \u2013 Martyna Bzowska- uczennica klasy VIII Juliasiewiczowa \u2013 Pani Mariola Ma\u0142asiewicz \u2013 rodzic <\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/a><\/figure>\n\n\n\n
\"\"<\/a><\/figure>\n\n\n\n

<\/p>\n\n\n\n

Akt III<\/strong> przynosi rozwi\u0105zanie, jakiego nale\u017ca\u0142o si\u0119 spodziewa\u0107. Nie zosta\u0142y wyci\u0105gni\u0119te \u017cadne wnioski z pope\u0142nionych b\u0142\u0119d\u00f3w przez bohater\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n

Cz\u0119\u015b\u0107 fragment\u00f3w z III aktu przeczytali przedstawiciele ze Szko\u0142y Podstawowej  w Orch\u00f3wku:<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Dulska \u2013 \u00a0Pani Celina Byczik \u2013 nauczyciel
Zbyszko \u2013 Pan Arkadiusz Woli\u0144ski – nauczyciel
Mela \u2013 Martyna Cupryn \u2013 uczennica klasy VIII
Hesia \u2013 Dominika Prokurat \u2013 uczennica klasy VIII
Hanka \u2013 Ma\u0142gorzata Zarczuk \u2013 uczennica klasy VIII
Juliasiewiczowa \u2013 Pani Marta \u0106wik nauczyciel
Tadrachowa \u2013 Pani Ewa Symoniuk – nauczyciel <\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/a><\/figure>\n\n\n\n

Problemy,\nkt\u00f3re przedstawi\u0142a autorka s\u0105 obecne w ka\u017cdym czasie, gdy\u017c ludzie zawsze maj\u0105\nsk\u0142onno\u015b\u0107 do u\u0142atwiania sobie \u017cycia poprzez k\u0142amstwa, udawanie, oszukiwanie,\nch\u0119tnie krytykuj\u0105 innych, a siebie widz\u0105 jako wzory cn\u00f3t. <\/p>\n\n\n\n

Pan W\u00f3jt Dariusz Semeniuk  przekaza\u0142  dzie\u0142o Gabrieli Zapolskiej ,,Moralno\u015b\u0107 Pani Dulskiej,\u201d przedstawicielom szk\u00f3\u0142 oraz osobom zainteresowanym poznaniem szczeg\u00f3\u0142owej historii bohater\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n

Dzi\u0119kujemy wszystkim osobom czytaj\u0105cym i s\u0142uchaj\u0105cym, zapraszamy za rok ju\u017c na 11 edycj\u0119.<\/p>\n\n\n\n