10 września w sobotę odbyła się jedenasta edycja ,,Narodowego Czytania”, wspólnie przeczytaliśmy Ballady i Romanse Adama Mickiewicza.
Dwieście lat temu w Wilnie zostały wydane Ballady i romanse – zbiór poezji, który zapoczątkował w Polsce romantyzm. Młodzieńcze, a jednocześnie bardzo dojrzałe wiersze okazały się przełomowe i dzisiaj trudno wyobrazić sobie bez nich dalsze dzieje naszej literatury.
Powstanie większości ballad wiąże się z okresem, kiedy Mickiewicz mieszkał
w Wilnie i w Kownie. To czas niespełnionej miłości poety do Maryli Wereszczakówny. Innym elementem mającym wpływ na charakter Ballad
i romansów jest niewątpliwie przyroda. Poeta wyniósł z dzieciństwa znajomość ludowych podań i legend.
Spotkanie rozpoczęliśmy od ballady Romantyczność, która jest utworem programowym, stanowi wyraz ideowych i artystycznych przekonań poety. Treść stanowi zapowiedź tematów i problemów, takich jak nieszczęśliwa miłość, przenikanie się świata żywych i umarłych, intuicja i wiara jako narzędzie poznania świata, motyw szaleństwa oraz ludowość.
Balladę przeczytali:
Pan Dariusz Semeniuk – Wójt Gminy Włodawa,
Pani Urszula Kazub – reprezentująca Koło Gospodyń Wiejskich w Susznie.
Następnie przeczytaliśmy balladę Powrót Taty przedstawia ona dzieci modlące się przed cudownym obrazem, proszące Boga i Najświętszą Matkę o szczęśliwy powrót Ojca.
Utwór zaprezentowali:
Pani Krystyna Romaniuk – Radna Gminy Włodawa,
Pani Dorota Linkowska – Radna Gminy Włodawa,
Pani Anna Czajka – Kierownik Referatu Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki.
Lilije to ballada dotycząca problemów etycznych. Mickiewicz po raz kolejny obraca się w kręgu norm obyczajowo-moralnych, nawiązuje do ludowego poczucia sprawiedliwości mówiącego, że nie ma zbrodni bez kary. O ludowych korzeniach ballady świadczy przenikanie się świata rzeczywistego
z nadprzyrodzonym.
Balladę przeczytali przedstawiciele Szkoły Podstawowej w Różance:
Pani Agnieszka Bilicz- Lejko – dyrektor SP w Różance,
Pani Bogumiła Baj – rodzic,
Pan Krzysztof Oksytiuk – nauczyciel,
Krzysztof Baj –uczeń klasy 8,
Jakub Bzowski – uczeń klasy 6,
Błażej Okoński – uczeń klasy 6.
Utwory Rybka i Kurhanek Maryli przeczytali przedstawiciele Szkoły Podstawowej w Orchówku:
Pan Andrzej Stanicki – dyrektor SP w Orchówku,
Pani Sylwia Bzowska – nauczyciel,
Pani Teresa Beata Paszkiewicz- nauczyciel bibliotekarz,
Julia Benesz – uczennica klasy 8,
Maja Chomiuk- uczennica klasy 8,
Krystian Kratiuk – uczeń klasy 8,
Maciej Sosiński- uczeń klasy 8.
Rybka jest balladą, w której Mickiewicz oparł się na ludowej pieśni o porzuconej dziewczynie i karze, jaka spotkała sprawcę tej tragedii. Mamy więc do czynienia z poczuciem sprawiedliwości prostego ludu – przekonaniem, iż nie ma niepomszczonej zbrodni. Kara spotykająca złoczyńcę jest nieuchronna i dotkliwa.
Kurhanek Maryli jest romansem opowiadającym o uczuciach trzech osób, rozpaczających po śmierci młodej dziewczyny – Maryli. Stanowi przykład silnej inspiracji ludowością, sytuacja została osadzona w realiach litewskiej wsi.
Przedstawiciele Szkoły Podstawowej w Żukowie przeczytali Świteziankę i To lubię.
Świtezianka jest balladą ilustrującą wśród ludu przekonanie o nieuchronności kary za popełniony grzech, w tym przypadku niedotrzymanie przysięgi. Mickiewicz wykorzystał w tym celu podanie głoszące, że nocami na brzegach jeziora Świteź ukazują się tajemnicze rusałki.
Myślą przewodnią ballady pt. To lubię jest przekonanie, że nie ma winy bez kary, a za popełnione grzechy czeka złoczyńcę pokuta. Tym razem grzesznikiem jest wiejska dziewczyna imieniem Maryla, która za życia pogardzała miłością parobków i tym samym przyczyniła się do śmierci jednego z nich. Teraz musi jako zjawa błąkać się po lesie, ponieważ w swoim życiu zgrzeszyła pychą i obojętnością wobec innych ludzi.
Zaprezentowali:
Pani Renata Grzegorczyk – dyrektor SP w Żukowie,
Pani Agnieszka Gabrylewicz – nauczyciel,
Pan Łukasz Bochen – nauczyciel.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom spotkania i zapraszamy na kolejną edycję.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.