Wspólnie czytaliśmy ,,Moralność Pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej. Dramat powstał jesienią w 1906 roku, autorka pisząc inspirowała się prawdziwymi zdarzeniami. Głównym tematem utworu jest kryzys moralności mieszczańskiej, który miał miejsce w czasach współczesnych autorki, gdzie rządziła chciwość, egoizm, dbałość jedynie o sprawy materialne, konserwatyzm, ciasnota poglądów, a także obłuda i zakłamanie. Doskonałą reprezentantką tej sytuacji jest Aniela Dulska, główna bohaterka, która dba jedynie o pozory dobrej opinii. Została również przedstawiona kwestia wpływu środowiska na młodego człowieka. Zapolska opisuje wybory życiowe, jakie podejmują bohaterowie, kierując się zakłamaniem, kombinowaniem i udawaniem.
Piętnuje stosunki panujące w rodzinie; dominację Dulskiej, brak zaangażowania Dulskiego oraz sposób wychowania dzieci, które w przyszłości będą powielać niewłaściwe wzorce.
Utwór zbudowany jest z trzech aktów.
Pierwszy akt rozpoczęliśmy od rozmowy Dulskiej z lokatorką, która prosi właścicielkę kamienicy, by nie wymawiała jej mieszkania. Argumentując , że ma za sobą ciężkie przeżycie rodzinne i słaby stan zdrowia oraz że zbliża się okres zimowy. Na Dulskiej nie robi to żadnego wrażenia, dla niej najważniejsza jest publika. Ta rozmowa świadczy o moralnej obłudzie Dulskiej, która jest nieczuła i okrutna, ukrywa swoje prawdziwe oblicze za maską zdawkowej uprzejmości i banalnych odzywek w rodzaju: ,,W porządnej kamienicy wypadki się nie trafiają.’’ ,,Żaden mężczyzna, moja pani, nie jest wart, aby przez niego iść na potępienie wieczne.” ,,Kobieta powinna przejść przez życie cicho i spokojnie.’’
Fragmenty z I aktu zaprezentowali przedstawiciele ze Szkoły Podstawowej w Żukowie:
Dulska – Pani Marzanna Semeniuk – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Żukowie
Lokatorka – Pani Ewa Żakowska – nauczyciel
Juliasiewiczowa – Pani Agnieszka Gabrylewicz – nauczyciel
Zbyszko – Pan Marcin Wereszczyński – nauczyciel.
Akt II rozpoczęliśmy od rozmowy Zbyszka z Melą, gdzie zostały ujawnione najbardziej charakterystyczne cechy Meli: spokój, bierność, niechęć do świata stworzonego przez matkę. Natomiast Zbyszko odgrywa w dramacie ważną rolę jako sprawca komplikacji burzących spokojne i unormowane życie rodzinne. W decydującej chwili chowa się za plecami matki i ciotki. W rozmowie z Juliasiewiczową wyrzuca z siebie zalegające mu w duszy rozpacz i pretensje do losu, że uczynił go Dulskim.
Fragmenty II aktu przedstawiła Szkoła Podstawowa w Różance:
Dulska – Pani Agnieszka Bilicz-Lejko – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Różance
Zbyszko – Pan Krzysztof Oksytiuk – nauczyciel
Mela – Klaudia Jakimowicz – uczennica klasy VIII
Hesia – Amelia Małasiewicz – uczennica klasy IV
Hanka – Martyna Bzowska- uczennica klasy VIII Juliasiewiczowa – Pani Mariola Małasiewicz – rodzic
Akt III przynosi rozwiązanie, jakiego należało się spodziewać. Nie zostały wyciągnięte żadne wnioski z popełnionych błędów przez bohaterów.
Część fragmentów z III aktu przeczytali przedstawiciele ze Szkoły Podstawowej w Orchówku:
Dulska – Pani Celina Byczik – nauczyciel
Zbyszko – Pan Arkadiusz Woliński – nauczyciel
Mela – Martyna Cupryn – uczennica klasy VIII
Hesia – Dominika Prokurat – uczennica klasy VIII
Hanka – Małgorzata Zarczuk – uczennica klasy VIII
Juliasiewiczowa – Pani Marta Ćwik nauczyciel
Tadrachowa – Pani Ewa Symoniuk – nauczyciel
Problemy, które przedstawiła autorka są obecne w każdym czasie, gdyż ludzie zawsze mają skłonność do ułatwiania sobie życia poprzez kłamstwa, udawanie, oszukiwanie, chętnie krytykują innych, a siebie widzą jako wzory cnót.
Pan Wójt Dariusz Semeniuk przekazał dzieło Gabrieli Zapolskiej ,,Moralność Pani Dulskiej,” przedstawicielom szkół oraz osobom zainteresowanym poznaniem szczegółowej historii bohaterów.
Dziękujemy wszystkim osobom czytającym i słuchającym, zapraszamy za rok już na 11 edycję.